Sunday 19 January 2014

Betulkah Supplemen ALFALFA Berbahaya???

Sepanjang Januari 2014 pihak Shaklee membuat promosi untuk ALFALFA Complex, beli 6 percuma 1. Memang sangat murah dan berbaloi untuk memiliki Alfalfa sekarang. Namun di tengah-tengah kerancakkan promosi produk 'raja segala tumbuhan' ini, terdapat desas desus mengatakan Alfalfa tidak selamat atau dengan kata lainnya berbahaya. Betul ke supplemen ALFALFA berbahaya? Jom kita berkongsi informasi mengenai Alfalfa berdasarkan kajian saintifik dan saranan pakar pemakanan tentang isu ini

Bersederhanalah; berlebihan itu memudaratkan


Isu yang paling penting yang perlu diperhatikan di sini ialah DOS pengambilan Alfalfa. Isu Alfalfa memudaratkan dan berbahaya kepada kesihatan ialah apabila pengambilannya dengan dos yang berlebihan dan makan tanpa mengikut panduan dan saranan yang diberikan oleh pengedar Shaklee yang berpengalaman. Setiap pelanggan Shaklee seharusnya mendapat panduan cara pemakanan yang betul bagi menjamin keberkesanan supplemen ini secara optimum. Bersederhanalah dengan mengikut panduan makan yang betul dan pastikan pengambilan air kosong yang mencukupi untuk badan memproses alfalfa untuk mendapat khasiatnya yang pelbagai.



Bahaya Estrogen?

Salah satu sifat Alfalfa ialah ia menyerupai ESTROGEN. Kerana sifat inilah Alfalfa adalah..

Milkbooster terbaik

Kombinasi Alfalfa dengan reseptor estrogen dalam tubuh badan hanya mempunyai kesan seperti estrogen sangat minima. Maka dengan itu, Alfalfa tidak menyumbang kepada kesan estrogen yang tinggi dan menyebabkan wujudnya komplikasi kesihatan seperti kanser dan sebagainya. Panel On Dietetic Products, Nutrition and Allergies, European Food Scientific Authority menerangkan walaupun Alfalfa mengandungi phytoestrogens (coumestrol and isoflavones), ia tidak mudarat dan tidak menjadi isu kesihatan apabila diambil dengan dos harian (10g).

Dr, Zubaidi juga ada menulis dalam blognya, yang menyatakan;
"Penggunaan Alfalfa berpanjangan dalam kuantiti yang BESAR juga MUNGKIN TIDAK SELAMAT bagi wanita hamil dan menyusukan anak. Ramai yang gelabah membaca artikel Dr. Zubaidi kerana terlalu fokus kepada perkataan TIDAK SELAMAT, namun tertinggal isu yang lebih penting iaitu KUANTITI YANG BESAR.

Maka, fokuslah kepada khasiat Alfalfa, bukannya kepada kesan negatif atau mudarat  yang tidak mungkin berlaku jika anda makan dengan panduan yang betul seperti yang disarankan.

Alfalfa sebabkan alergik?

Alfalfa adalah bersifat alkali dan berfungsi untuk meneutralkan asid dalam darah dan merupakan agen detoks terbaik. Ada segelintir yang mengalami 'healing crisis' atau krisis pemulihan yang disebabkan oleh tindak balas bahan toksik dalam badan dengan Alfalfa Complex Shaklee. Proses penyingkiran bahan berasid atau toksik mungkin mendatangkan beberapa simptom yang kurang disenangi dan ada yang terus menyatakan ianya alergik atau alahan dengan Alfalfa!

Panel On Dietetic Products, Nutrition and Allergies, European Food Scientific Authority menerangkan bahawa tiada aduan atau rekod untuk kesan pengambilan Alfalfa yang sub-kronik, kronik dan kesan toksik yang memudaratkan kesihatan. Maka, simptom yang wujud selepas mengamalkan Alfalfa Complex adalah krisis pemulihan yang mana ianya sangat bagus untuk badan kita.

Alfalfa bahaya untuk pesakit SLE?

L-canavanine yang wujud terutamanya dalam benih dan pucuk kebanyakan tumbuhan kekacang, disyaki bertanggungjawap dalam pengaktifan sistemik lupus eritematosus (SLE). Walau bagaimanapun, kepekatan L-canavanine dalam Alfalfa iaitu 4.3mg/kg adalah sangat rendah berbanding sumber makanan seperti tepung lentil (2800mg/kg) dan bawang (10 000mg/kg). Selain itu Alfalfa protein tidak membawa kepada anti-DNAds dan pengeluaran antibodi (penanda SLE) dalam kajian SLE. Panel On Dietetic Products, Nutrition and Allergies, European Food Scientific Authority menyimpulkan bahawa kandungan L-canavanine dalam Alfalfa adalah tidak menimbulkan kebimbangan.

Oleh itu, sekali lagi, kesan mudarat, berbahaya atau tidak ianya bergantung kepada cara pengambilan. Maka bersederhanalah, dan fokus kepada khasiat dan kebaikan yang terdapat di dalam Alfalfa Complex Shaklee, dan semestinya mengikut panduan dan cara pemakanannya yang betul.

Semoga dengan perkongsiannya ini dapat meleraikan segala kekusutan dan persoalan orang ramai tentang ALFALFA COMPLEX Shaklee.



(credit to bayigenius.com)

Anda masih ada persoalan mengenai ALFALFA? Apa kata anda hubungi saja saya..

call/sms/whatsapp ke 0199741794
pm saya di FB Liss Nurr
Like FB Page The Vitamin Story

No comments:

Post a Comment