Sunday 30 March 2014

Diet Kaya Kacang Soya Baik Untuk Kulit

Sebahagian besar keperibadian wanita dikawal oleh hormon terutama hormon estrogen. Secara semulajadi, perubahan tahap estrogen membantu tumbesaran anak gadis menjadi wanita muda bermula dari kitaran haid mereka yang pertama.

Selepas melepasi tempoj usia untuk melahirkan anak, tahap estrogen akan berubah lagi apabila wanita mendekati fasa pra-menopaus iaitu antara usia 35 hingga 55 tahun.

Apabila paras estrogen berubah, wanita mengalami apa yang biasa dikenali sebagai kemerosotan sel kulit . Kemerosotan sel kulit  menyebabkan penghasilan kolagen dan elastin semakin perlahan dan perubahan mula berlaku seperti kulit kering, garis halus dan kekedutan.

Payudara turut mengalami kemerosotan menyebabkan perubahan bentuk, saiz dan keanjalan.  Ramai wanita tidak mengetahui paras hormon yang turun naik juga menyebabkan tulang menjadi lemah.

Tanda-tanda biasa termasuklah pengurangan kekuatan cengkaman tangan, penyusutan gusi, kuku yang lemah dan rapuh, kekejangan kaki, keretakan tulang, kehilangan ketinggian badan dan tulang belakang yang bengkok.

Secara genetik, wanita Asia mempunyai kekuatan tulang yang rendah kerana rangka mereka lebih kecil. Kira-kira 90% orang Asia juga tidak tahan terhadap laktosa yang ada dalam susu dan produk tenusu. Ini menyebabkan mereka mengelakkan pengambilan makanan tinggi kalsium. Gaya hidup moden seperti menghisap rokok dan pengambilan alkohol turut mempercepatkan proses kelemahan tulang.

Pada masa yang sama, ketidakseimbangan hormon turut mengganggu emosi wanita. Wanita akan mudah marah, sedih, sukar untuk menumpukan perhatian dan menjadi sangat tertekan.

Wanita Jepun dan Korea terkenal dengan kulit mereka yang putih dan cerah kerana mengamalkan diet yang tinggi kandungan soya seperti tauhu, edamame dan miso. Mereka sering melalui perubahan hormon dan proses penuaan yang bebas dari masalah hasil dari pengamalan diet kaya dengan soya.




Penyelidik sains mendapati sebab utama wanita Asia yang mengamalkan pengambilan soya yang tinggi mempunyai kulit yang cantik kerana kewujudan kumpulan bahan dalam soya yang dipanggil isoflavon soya.  Isoflavon soya adalah sejenis fitoestrogen, iaitu unsur tumbuhan yang mempamerkan ciri estrogen.

SUMBER: Harian Metro

Ha...kan..??Nampak tak??

So lepas ni anda semua boleh la cuba ESP ( Energizing Soy Isolate Powder).ESP? Apa tu? Kalau tak pernah dengar pasal ESP maknanya anda jarang buka facebook atau jarang melayari internet kan?Zaman sekarang semua info di hujung jari  je hihi..

Apa yang istimewa sangat ESP ni sampaikan ramai yang tergila-gila kannya? Untuk sesiapa yang belum mengenali apa itu ESP, jom baca info seterusnya..


Kelebihan ESP:
  • Membantu menghilangkan jeragat dan parut di muka
  • Mencerahkan kulit
  • Menganjalkan kulit sekaligus dapat menganjalkan payudara
  • Bertindak sebagai milkbooster bagi ibu-ibu yag sedang menysukan bayi
  • Membantu meningkatkan penghasilan susu ibu dengan menjadikannya pekat berkrim yang boleh membantu bayi anda cepat kenyang dan kurang meragam
  • Bagi yang sedang berdiet, ESP membantu anda untuk berasa cepat kenyang sekaligus membantu penurunan berat badan
  • Memberi tenaga berpanjangan kepada badan dan meningkatkan kesihatan tubuh secara menyeluruh ( sesuai sangat di bulan puasa uolss...)
  • Untuk yang mengalami masalah kesuburan, ESP membantu membentuk tisu rahim serta sel ovum dan sel sperma yang sihat.
  • Membantu tumbesaran fetus dan memastikan kesihatan ibu mengandung berada pada tahap optimun.
  • Menghilangkan stretch mark selepas bersalin! ( serius memang cepat hilang..)
Untuk makluman juga, ESP bukan sahaja untuk wanita ye...ia sesuai untuk semua, tidak kira lelaki atau perempuan, muda atau tua atau dah kawin atau belum kawin. Semua boleh. Jom layan testimoni pengguna..

Testimoni 1: ESP dalam mencantikkan kulit

Testimoni 2: ESP semasa mengandung, berpantang dan menyusu bayi

Testimoni 3: ESP dalam melancarkan penyusuan ibu


Testimoni 4: ESP untuk mencantikkan kulit dan menambah tenaga


Bila sebut pasal kacang soya, ada yang tersenyum sinis dan mengutuk-ngutuk pula. Hello..apa lah salahnya SOYA tu kan? Allah jadikan sesuatu mesti ada faedah disebaliknya, tinggal kita sahaja yang kena usaha mencari info yang tepat mengenai SOYA. Oleh kerana sekarang semua info hanya di hujung jari, tanyalah pakcik Google mengenai kebaikan SOYA. Ya, memang tidak dinafikan ada soya yang memudaratkan. Soya ini dipanggil soya jenis GMO ~ iaitu soya yang telah diubah suai secara genetik. Uniknya ESP ialah kacang soya yang digunakan ialah jenis soya NON-GMO iaitu 100% semulajadi. Jadi anda tidak perlulah risau.

Tentang harganya? Jangan terlalu berkira tentang harganya kerana ia sangat BERBALOI untuk dimiliki oleh semua orang. Hanya 3 sudu sehari, ESP membekalkan keperluan protein harian anda.

Berminat boleh pm saya di FB Liss Nurr
@ sms/whatsapp/call 0199741794
@ boleh like FB Page The Vitamin Story







No comments:

Post a Comment